Često čujemo da se termini akreditacija i sertifikacija koriste kao sinonimi, ali da li postoji razlika? Da, postoji.
Akreditacija, kako je definisana u standardu ISO/IEC 17000:2020, predstavlja „atestiranje preko treće strane koje se odnosi na telo za ocenjivanje usaglašenosti kojim se zvanično pokazuju njegova kompetentnost, nepristrasnost i konzistentan rad prilikom obavljanja specifičnih aktivnosti ocenjivanja usaglašenosti“.
Sertifikacija, s druge strane, definisana je kao „atestiranje preko treće strane koje se odnosi na predmet ocenjivanja usaglašenosti, sa izuzetkom akreditacije“.
Drugim rečima, dok se akreditacija fokusira na potvrđivanje kompetentnosti, nepristrasnosti i doslednog rada tela za ocenjivanje usaglašenosti, sertifikacija se odnosi na to da li proizvod, proces, sistem, usluga, pojedinci itd. ispunjavaju određene zahteve, uključujući i one iz standarda ili propisa.
Akreditaciju sprovode akreditaciona tela (AT), ili druga tela ovlašćena za obavljanje akreditacije. AT ocenjuju da li je telo za ocenjivanje usaglašenosti (npr. sertifikaciono telo, laboratorija za ispitivanje, kontrolno telo ili telo za validaciju/verifikaciju) kompetentno i da li može pouzdano da obavlja svoj posao. AT obezbeđuju međunarodno prihvatanje i priznavanje sertifikata i izveštaja koje izdaju svojim klijentima, putem sporazuma o međusobnom priznavanju (MLA) koje potpisuju sa drugim akreditacionim telima.
Sertifikaciju obično pružaju sertifikaciona tela koja mogu biti akreditovana.
Međunarodni forum za akreditaciju (IAF) i Međunarodna organizacija za akreditaciju laboratorija (ILAC) imaju ključnu ulogu u uspostavljanju i održavanju sistema akreditacije na globalnom nivou. IAF je fokusiran na akreditaciju sertifikacionih tela (koja sertifikuju sisteme menadžmenta, proizvode, osoblje itd.) i tela za validaciju/verifikaciju, dok je ILAC usmeren na akreditaciju laboratorija, kontrolnih tela, provajdera za ispitivanje osposobljenosti, proizvođača referentnog materijala i biobanki.
Na primer, ako je neka medicinska laboratorija akreditovana od strane AT u skladu sa međunarodnim standardom ISO 15189:2022 (odnosno SRPS EN ISO 15189:2023: Medicinske laboratorije - Zahtevi za kvalitet i kompetentnost), to predstavlja potvrdu da laboratorija kompetentno, nepristrasno i dosledno pruža usluge medicinskog ispitivanja koje su pouzdane i međunarodno priznate.
S druge strane, ako je sistem menadžmenta kvalitetom (QMS) neke kompanije sertifikovan u skladu sa međunarodnim standardom ISO 9001:2015 (odnosno SRPS EN ISO 9001:2015: Sistemi menadžmenta kvalitetom - Zahtevi), to znači da QMS te organizacije dosledno ispunjava zahteve svojih kupaca i zainteresovanih strana, doprinosi poboljšanju performansi i pokazuje opredeljenost za kvalitet svog proizvoda, procesa, sistema, usluge itd.
Dakle, akreditacija potvrđuje kompetentnost sertifikacionog tela, dok sertifikacija potvrđuje usaglašenost poslovanja sa odgovarajućim zahtevima.
Akreditacija i sertifikacija predstavljaju savršen spoj, deluju zajedno i imaju ključnu ulogu u obezbeđivanju pristupa tržištu, podsticanju međunarodne trgovine, izgradnji poverenja potrošača, jačanju ugleda, unapređenju javnog zdravlja i bezbednosti, kao i poboljšanju poslovanja kroz kontinuirano unapređenje. Kombinovani efekti akreditacije i sertifikacije donose brojne koristi za globalnu trgovinu.
Više o ovome možete pročitati OVDE.
Izvor: ats.rs