logoPK

Planirajte, radite, proveravajte i delujte kvalitetno

Srbija ažurira pravila akreditacije i usvaja petogodišnji ciklus zbog digitalizacije

Akreditaciono telo Srbije (ATS uvelo je velike promene od 1. decembra 2025. godine, vođene širim digitalnim prelaskom koji modernizuje sistem akreditacije.

Kao deo ovog poteza, stupilo je na snagu novo izdanje pravila akreditacije(ATS-PA01) i pokrenulo prelazak na petogodišnji ciklus akreditacije. Ažuriranje se fokusira na digitalizaciju: sva tela za ocenjivanje usaglašenosti sada koriste elektronsku ATS platformu za prijave, razmenu dokumenata i komunikaciju, zamenjujući korake na papiru i stvarajući jedinstveno digitalno okruženje za ceo proces akreditacije.

Nova pravila takođe pojašnjavaju obaveze tela za ocenjivanje usaglašenosti, uključujući zahteve za ugovaranje, elektronsku komunikaciju, korišćenje Platforme, ponašanje tokom ocenjivanja i zaštitu ugleda ATS-a u javnoj komunikaciji. Ključna strukturna promena je prelazak sa četverogodišnjeg na petogodišnji ciklus akreditacije, usklađen sa periodom važenja sertifikata o akreditaciji. Redovne procene unutar ciklusa sada slede pristup zasnovan na riziku prilagođen svakom akreditovanom telu. Petnaesto izdanje ATS-PA01 dostupno je na veb stranici ATS-a, a zahtevi su utemeljeni na standardima kao što su SRIP ISO/IEC 17011SRIP EN ISO/IEC 17000 i SRIP ISO 9000.

Kako bi podržao ovu promenu, ATS je takođe usvojio službeni Plan tranzicije koji reguliše prelazak na novi ciklus i digitalnu platformu. Plan obuhvata period od 1. decembra 2025. do 30. novembra 2029. godine, obuhvatajući 788 tela za ocenjivanje usaglašenosti kada im isteknu trenutni sertifikati. Utvrđuje kako će se tela registrovati na Platformi, podnositi zahteve za obnovu, prolaziti kroz ponovnu procenu, primati ažurirane petogodišnje sertifikate i biti uključena u javni registar. Plan takođe definiše rokove za ažuriranje sistema upravljanja ATS-a, obuku osoblja i prilagođavanje programa procene novom modelu zasnovanom na riziku. Nakon završetka prelaznog perioda, sve akreditacije će se sprovoditi u petogodišnjem ciklusu, a sva komunikacija s ATS-om će se odvijati isključivo putem elektronske Platforme.

Više detalja dostupno je u ovoj vesti ATS-a o novim pravilima i u ovoj vesti koja opisuje plan tranzicije.